کد مطلب:210638 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

ابر و باران
از مجموع این عناصر جوی به این نتیجه می رسیم كه ابر و باران حاصل این عوامل است.

ابرها به طوری كه معلوم شده از حجم بخار آب در هوا به دست می آید و بخار آب اشباع شده تبدیل به مایع می گردد و عمل تقطیر را انجام می دهد.

البته تقطیر و انجماد یك مرتبه در تمام جرم هوای مرطوب انجام نمی گیرد بلكه در حول هسته های الكتریكی بسیار زیادی كه دائما در آتمسفر وجود دارد و به نام «اپون» می خوانند صورت می پذیرد.

بنابراین ابرها از توده ذرات آب و یا گریستال های یخ تشكیل شده است قطر این قطرات كوچك بسیار كم در حدود 10 میلیمتر سرعت و سقوط آنها بسیار كم می باشد و كمترین



[ صفحه 67]



جریان صعودی می تواند آنها را به حالت معلق در آسمان نگاه دارد.

وقتی مقداری از قطرات باران در حول یك اپون مجتمع شدند ایجاد قطره باران می نماید كه سرعت سقوط آنها زیاد می شود.

با وجودی كه تعداد قطرات كوچك آب كه ابر را تشكیل می دهند بسیار زیاد است معذلك به علت كوچكی بی اندازه آنها مقدار ایشان در چند گرم در متر مكعب تجاوز نمی كند.

رطوبت نسبی در داخل ابرها همیشه كمی از صد كمتر است 98% - 99% و در ارتفاع معینی شروع به تنزل می نماید مثلا در ده كیلومتری زمین رطوبت نسبی همان رطوبت نسبی در صحرای آفریقا است به علاوه در ارتفاعات بالا كه دما هیمشه از صفر درجه پائین تر است فقط ابرهای یخی وجود دارد.

در فیزیك ثابت نموده اند كه علت عمده سرد شدن هوای مرطوب انبساط آن بر اثر صعود این توده هوای مرطوب است همان طور كه اگر توده ای از هوای مرطوب نزول نماید منقبض و بالنتیجه گرم می گردد.